Dropshipping
W dobie pandemii koronawirusa wielu ludzi szuka alternatywnego źródła dochodu. W internecie wielu ludzi poleca dropshipping. Co to takiego? Najprościej mówiąc to model logistyczny, gdzie za magazynowanie i wysyłkę odpowiada hurtownia bądź producent. Jeżeli chcemy założyć sklep internetowy, ale nie mamy magazynu, pieniędzy na towar bądź po prostu nie chcemy odpowiadać za wysyłkę to ten model sprzedaży jest dla nas.
Zalety Dropshippingu
Dropshipping ma dużo różnych zalet. Najważniejsze z nich to jest to, że nie musimy inwestować pieniędzy w towar. Dopiero po sprzedaży towaru płacimy za niego co jest dobrym rozwiązaniem dla początkujących biznesmenów, dzięki temu mamy stały przepływ pieniędzy. Ta forma biznesu ma jednak sporo innych zalet między innymi:
- Nie mamy problemów magazynowych, ograniczenie kosztów ochrony mienia i jego transportu. Nie musimy przejmować się pakowaniem towaru, wysyłką czy reklamacjami. Za wszystko odpowiada hurtownia z którą współpracujemy.
- Dużym plusem jest szybkość dostawy
- Nie mając na głowie logistyki, możemy skupić się na marketingu sklepu i czystej sprzedaży produktów
- Płatność za towar może być dopiero wtedy, gdy klient zapłaci za towar
- Praca w domu bądź w każdym innym miejscu na świecie, gdzie mamy dostęp do komputera/smartfona z internetem
- Oferowanie różnych produktów, towar nam nie zalega w magazynie dzięki czemu możemy szybko wycofać coś co się nie będzie sprzedawało
Wady Dropshippingu
Dropshipping to nie tylko same zalety i plusy prowadzenie tego typu działalności. Ma on też kilka wad takich jak:
- Ograniczony branding, nie mamy możliwości zamieszczania loga na kartonach, dodać jakiś drobnych upominków i tak dalej, przez co mamy problem z budowaniem własnej marki
- Trudno jest znaleźć hurtownię, która uczciwie do nas podchodzi. Często są jakieś obsuwy czy towar bywa chociażby wyprzedany, a my go promujemy. Musimy ściśle współpracować z nimi, aby tak się nie stało.
- Duża konkurencja. Oczywiście w każdej branży jest konkurencja jednak, w dropie szczególnie w czasach pandemii mamy wiele konkurencji
Jak zacząć?
Przygodę z dropshippingiem powinniśmy zacząć od wyboru branży. Najlepiej wybrać taką, na której się znamy. Warto jednak wziąć pod uwagę, że jak wybierzemy na przykład modę i obuwie to możemy mieć problem z reklamacjami i zwrotami. To branża w której ludzie często coś odsyłają, zmieniają rozmiar i tak dalej dlatego musimy brać to pod uwagę. Jeżeli weźmiemy chociażby duże agd i tam będzie zwrot to musimy mieć magazyn na te rzeczy, żeby później je odesłać hurtowni. Po wyborze branży powinniśmy wybrać oprogramowanie do prowadzenia sklepu. Na rynku jest ich bardzo wiele, większość ma opłaty abonamentowe jednak warto za to zapłacić, bo mamy pełne wsparcie techniczne, dużo hurtowni do wyboru, dużo gotowych szablonów sklepu. Jeżeli chcielibyśmy robić to bez gotowego oprogramowania to czeka nas dłuższa droga, dodawania produktów czy hurtowni co może trochę opóźnić nasz start. Po postawieniu sklepu i integracji naszego sklepu z hurtownią czas na marketing i pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
Promocja naszego sklepu
Jedną z metod promocji jest paid search czyli linki sponsorowane na górze wyszukiwarek. Są to działania płatne, w zależności od klików w nasz link będziemy na tyle wysoko w wyszukiwarce.
Drugą metodą promocji naszego sklepu jest SEO. Są to różne metody organiczne (czyli bezpłatne) promujące nasz sklep w wyszukiwarkach. Działania pozycjonerskie obejmują:
– dostosowanie treści zawartych w tagu tytułowym,
– dobranie odpowiednich nagłówków,
– przypisanie tekstu alternatywnego do grafik i innych obiektów,
– poprawne zaaranżowanie elementów na stronie takich jak np. treści menu, skrócenie czasu ładowania strony.
Trzecia metoda promocji naszego sklepu to social media. Facebook to największe medium społecznościowe na naszym globie. Warto założyć tam fanpejdż naszego sklepu, aby klienci mogli wiedzieć co się dzieje w naszej firmie, jaki mamy towar czy jak wygląda praca naszej firmy zza kulis. Taki fanpejdż może generować duży zysk i możemy utrzymywać kontakt z naszymi klientami. Dodatkowo na facebooku mamy możliwość płatnej reklamy dzięki czemu możemy znaleźć nowych klientów na nasz towar. Kolejnym medium na którym powinniśmy mieć konto to Instagram. Jest to portal do zamieszczania zdjęć, a jak wiadomo ludzie często kupują oczami. Prowadząc ładny i estetyczny profil na Instagramie możemy zyskać sporo klientów i zasięgu w sieci. Są też inne portale społecznościowe. W zależności co będziemy sprzedawać możemy założyć konto na portalu Pinterest, gdzie możemy inspirować innych, jest jeszcze Tiktok w którym króluje młodsza widownia, dzięki czemu możemy sprzedawać gadżety czy zabawki młodszym ludziom.
Ostatnią metodą promocji może być pomoc influencerów. Szukamy celebrytów, którzy działają w podobnej branży co nasz produkt i kontaktujemy się z nimi. Taki influencer reklamuje nasz produkt i dociera do szerszej widowni. Jest to jednak dość trudne i kosztowne, bo internetowi celebryci mają ogromne zasięgi przez co chcą za to wiele pieniędzy bądź produktów wysokiej jakości.